Concordia Bus aloittaa liityntäliikenteen Itäkeskukseen

456
concordiabus.jpg
concordiabus.jpg

Concordia Bus Finland Oy ajaa seuraavat viisi vuotta (2008 – 2012) Itä-Helsingin liityntäliikenteen Itäkeskuksen metroasemalle.

Näille autoille yhtiö on vuokrannut Helsingin Eergialta Kehä I varrelta pysäköintipaikan, jonka sijainti on erittäin sopiva, koska se sijaitsee keskellä Itä-Helsingin liikennöintialuetta.

Tällä taataan autojen mahdollisimman vähäinen tyhjänä ajo ja vältetään turhaa kuormitusta ympäristölle.

Alueella pysäköidään myös Jokerilinjan 13 autoa, jotka aloittavat liikennöinnin Itä-Helsingin päästä.

Sähkö lämmittää autot ennen ajoa
Kaikkiaan viidenkymmenen auton yön yli pysäköintialuetta on loppuvuoden aikana varustettu tarvittavilla laitteilla ja välineillä.

Autoja varten on asennettu sähkölämmitystolpat, joista autoja lämmitetään kaksi tuntia ennen niiden käynnistämistä. Tällä taataan, että käynnistyksen jälkeen autot voivat lähteä välittömästi ajoon, eikä pysäköinnistä aiheudu ylimääräistä tyhjäkäyntiä.

Usean hehtaarin suuruiselle alueelle autot sijoitetaan siten, että niistä on mahdollisimman vähän haittaa ympäristön asukkaille.

Autot parkissa illasta aamuun
Ensimmäiset autot lähtevät aamulla puoli viiden maissa ja kaikki ovat jo ajossa seitsemään mennessä. Takaisin suurin osa autoista palaa vasta klo 19 jälkeen. Päiväsaikaan alueella pysäköi ruuhka-aikojen välissä alle kymmenen autoa, sillä valtaosa autoista liikennöi koko päivän.

Mitään lisärakennuksia Concordia ei alueelle rakenna sillä liikenteen työjohto- ja kuljettajien sosiaalitilat ovat Energialta vuokratuissa tiloissa. Kaikki huolto- ja korjaustoiminta tapahtuu Concordian Hakunilan varikolla, jonne matkaa on vain muutama kilometri.

Valtaosa autoista ovat vähäpäästöisiä ja lähes meluttomia
Itä-keskuksen liityntäliikenteeseen Concordia tuo aivan uusia autoja. Niiden moottorien päästötaso täyttää EU:n viimeisimmän erittäin tiukan EEV-standardin (Enhanced environmentally friendly vehicle). Sen päästöt ovat vain murto-osan siitä, mikä vielä kymmenisen vuotta sitten linja-autoliikenteessä oli vallitseva normi.

Myös autojen alle 75 desibelin ääni on erittäin alhainen. Tavallinen puhe on voimakkuudeltaan noin 60 desibeliä.

Myös turvallisuus on hyvä. Aidattua aluetta valvotaan kameroilla, ja kuljettajat pääsevät alueelle henkilökohtaisilla kulkuluvilla. Porteissa on sähkölukot.

Concordia aloittaa Itä-Helsingin liityntäliikenteen hyvillä mielin. Yhtiö toivoo, että se voi uusilla autoilla palvella uuden liikennöintialueen matkustajia mahdollisimman hyvin ja että keskellä liikennöintialuetta sijaitseva pysäköintipaikka saa hyvän vastaanoton.

Tom Ward
toimitusjohtaja
Concordia Bus Finland Oy AB

Tietoja Concordia Busilta tiedusteli
Markku Hämäläinen